İcar/kiralama,
bir bedel karşılığı menfaat üzerinde akittir. Üç çeşit icar
vardır:
1-
Sözleşmenin,
malların menfaatleri üzerinde yapıldığı kiralama. Evler,
hayvanlar, binekler v.b. kiralanması gibi.
2-
Sözleşmenin, işin
menfaati üzerine yapıldığı kiralama. Belirli işler için
meslek sahipleri ve zanaatkârların kiralanmaları gibi.
Dolayısıyla hakkında sözleşme yapılan, işten hasıl olan
menfaat olmaktadır. Boyacı, demirci, marangoz v.b.
kiralanması gibi.
3-
Sözleşmenin, şahıstan elde edilen menfaat üzerine yapıldığı
kiralama. Hizmetçi, amele/işçi v.b. kiralanması gibi.
Kiralama
bütün çeşitleriyle Şer’iata göre caizdir.
Allah’u Teâlâ şöyle
dedi:
وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ
فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا
سُخْرِيًّا
“Onların bir kısmı diğer bir kısmına iş gördürsün diye,
kimini kimine dereceler ile yükselttik."
فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
“Eğer onlar sizin için emzirirlerse onlara ücretlerini
verin.”
Beyhakî, Ebu Hureyre
yoluyla Nebi
SallAllah’u Aleyhi Vesellem’in
şöyle dediğini rivayet etti:
من استأجر أجيرا فليعلمه أجره
“Kim bir
ücretli kiralarsa, ona ücretini bildirsin.”
Buhari de şunu rivayet
etti: “Nebi
SallAllah’u Aleyhi
Vesellem
ve Sıddîk (Ebu Bekir), El-Dîloğullarından bir adamı
tecrübeli bir yol rehberi olarak kiraladılar.”
|