Kudsî Hadis;
Muhammed Sallallahu
Aleyhi Vesellem'den
Rabbinden isnad yolu ile ahad olarak bize nakledilen Hadistir.
Kudsî Hadis, Allah Subhenehû ve Teala’nın kelamından
ona izafe edilen bir Hadistir. Allah Subhenehû ve Teala’ya
nisbet edilmesinin sebebi ilk önce onu konuşanın Allahu Teâla
olduğundan dolayıdır. Nebi
Sallallahu Aleyhi Vesellem'e
izafe edilmesinin sebebi ise Allahu Teâla'dan haber veren
olmasından dolayıdır.
Ancak Kur'an’ı Kerim gibi
değildir. Çünkü o ancak Allahu Teâla'ya izafe edilmektedir.
Kur'an'dan bir ayet söyleneceği zaman; "Allahu Teâla şöyle dedi"
denilir. Kudsî Hadis söylenmek istenildiğinde ise; "Resulullah
Sallallahu Aleyhi Vesellem Rabbinden yaptığı
rivayette şöyle dedi" denilir. Bir başka ifade ile de şöyle
denilir; "Resulullah
Sallallahu Aleyhi Vesellem'in
Rabbinden rivayetle Allahu Teâla şöyle dedi" denilir. Her iki
ifadenin anlattığı anlam ise tektir.
Kur'an ile Kudsî Hadis
arasındaki fark şudur:
- Kur'an'ın hem lafzı hem de
manası açık vahiy ile Allahu Teâla'dandır. Kudsî Hadis ise;
Lafzı Resulullah
Sallallahu Aleyhi Vesellem'den
manası ise ilham veya uyku yoluyla Allahu Teâla'dandır.
- Kur'an, Cebrail vasıtasıyla
indirilen mucize bir lafızdır. Kudsî Hadis ise mucize değildir
ve Cebrail vasıtası ile de gelmemiştir.
Kur'an, Kudsî Hadis ve Kudsî
olmayan Hadis arasındaki fark şudur:
- Kur'an, Cebrail'in lafzen
Nebi Sallallahu
Aleyhi Vesellem'e
indirdiği sözlerdir.
- Kudsî Hadis; Allahu
Teâla'nın ilham veya uyku yoluyla Nebi
Sallallahu Aleyhi Vesellem
'e verdiği bir
haberi Nebi
Sallallahu Aleyhi Vesellem
kendi ifadesi ile bildirdiği habere denir.
- Diğer Hadisler de Kudsî
Hadis gibi manası Allah
Subhanehû ve Teala'dan lafzı ise Resulullah
Sallallahu Aleyhi Vesellem'dendir.
Ancak Allahu Teâla'ya nisbet edilmemiştir.
Allahu Teâla'ya izafe edilen
Kudsî Hadisi Hadis diye isimlendirmek ıstılahi bir
isimlendirmedir.
|