Yeryüzünde aynı anda birden fazla Halife bulunması caiz
değildir. Nitekim Müslim, Abdullah b.Amr b.El As'ın
Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi Vesellem'den işittiği şu
hadisi rivayet eder: وَمَنْ
بَايَعَ إِمَامًا فَأَعْطَاهُ صَفْقَةَ يَدِهِ وَثَمَرَةَ
قَلْبِهِ فَلْيُطِعْهُ إِنِ اسْتَطَاعَ فَإِنْ جَاءَ آخَرُ
يُنَازِعُهُ فَاضْرِبُوا عُنُق
الآخَرِ
"Kim ki bir imama biat eder, eliyle musafaha ederek
kalbinin sevgisini verirse gücü yettiği kadar itaat etsin.
Eğer başka birisi gelip o imamla (yönetimi ele geçirmek
için) mücadele ederse sonra çıkanın boynunu vurun."
Ebu Said el Hudri'den rivayetle Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi
Vesellem buyurmuştur ki;
إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ
فَاقْتُلُوا الآخَرَ مِنْهُمَا "Eğer iki
Halife’ye (aynı dönemde) biat edilirse kendisine
sonradan biat edileni öldürün."
Arfece rivayetinde demiştir ki; Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi
Vesellem'den şunu işittim:
مَنْ أَتَاكُمْ وَأَمْرُكُمْ
جَمِيعٌ عَلَى رَجُلٍ وَاحِدٍ يُرِيدُ أَنْ يَشُقَّ عَصَاكُمْ
أَوْ يُفَرِّقَ جَمَاعَتَكُمْ فَاقْتُلُوهُ
"İşiniz (yönetimle ilgili işleriniz) bir
adam (Halife) üzerinde karar kılınmışken birisi gelip
sizin asanızı kırmak/birliğinizi parçalamak ve
cemaatınızı bölmek isterse onu öldürün."
Ebu Hazım rivayetinde demiştir ki: "Ebu Hüreyre ile beş yıl
beraber bulundum ondan Rasullah
SallAllah’u Aleyhi
Vesellem'den şu rivayeti yaptığını işittim:
Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi Vesellem dedi ki;
كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ
تَسُوسُهُمُ الانْبِيَاءُ كُلَّمَا هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ
نَبِيٌّ وَإِنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدِي وَسَتَكُونُ خُلَفَاءُ
تَكْثُرُ قَالُوا فَمَا تَأْمُرُنَا قَالَ فُوا بِبَيْعَةِ
الاوَّلِ فَالاوَّلِ وَأَعْطُوهُمْ حَقَّهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ
سَائِلُهُمْ عَمَّا اسْتَرْعَاهُمْ "İsrailoğullarını
nebiler siyase ediyordu/yönetiyordu. Bir nebi
öldüğünde onu bir başka nebi takip ederdi. Benden sonra nebi
yoktur. Fakat benden sonra birçok Halifeler gelecektir."
(Orada bulunanlar) Dediler ki; "Bize ne emredersiniz?"
Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi Vesellem dedi ki; "İlk
biat edilene vefalı olun. Onların haklarını verin. Muhakkak
ki Allah onlara yaptıklarından soracaktır."
Eğer aynı zamanda iki ayrı ülkede iki ayrı Halife’ye biat
edilirse gerçek anlamda bir biat gerçekleşmemiş olacağından
bu biatlar geçerli olmaz. Çünkü aynı anda Müslümanlar için
iki Halifenin olması caiz değildir.
Bu iki halifeden önce seçilene biat edilir de denilemez.
Çünkü mesele, Hilâfet’te öncelik değil Hilâfet’in kurulması
meselesidir. Halife’yi belirleme ve Hilâfeti kurmak işi tek
yanlı olarak Halife’yi ilgilendiren bir iş değil, aksine
karşılıklı olarak Müslümanların tümünü ilgilendiren bir
haktır. Bu nedenle eğer iki Halife ortaya çıkarsa
Müslümanların tekrar bir Halife seçmeleri üzerlerine farz
olur.
İki Halife’nin olması durumunda ikisi arasında kura çekerek
de bu mesele halledilemez. Çünkü Hilâfet bir akiddir. Kura
ise bir sözleşme yöntemi değildir.
Rasulullah
SallAllah’u Aleyhi Vesellem;
"İlk önce biat alana vefalı olun." diyor da
denilemez. Çünkü bir Halife’nin varlığı ile beraber başka
Halifelere de biat edildiğinde bu biatlar geçerli olmayacak
ancak önce biat edilenin biatı geçerli olacaktır. Sonra
gelenlerle Hilâfet sözleşmesi yapılamaz.
Hal ve akd ehlinin çoğunluğunun biatı ile aynı anda iki
Halife ile Hilâfet akdi yapılırsa -her ne kadar her ikisine
de Şer’iata göre biat yapılmış olsa da- her iki akit de
iptal edilir. Tekrar Müslümanlara gidilip seçim yapılır.
Eğer Müslümanlar iki Halifeden sadece birine ya da bunların
dışında başka bir kişiye biat ederlerse ilk durumu
pekiştirmek amacıyla değil yeniden biat aldığı için biat
alanla yeni sözleşme yapılır.
Dolayısıyla, mesele önce biat alma meselesi değil, işin
bütün Müslümanlara ait olması meselesidir. İki Halife’ye
biat olunduğunda eğer hal ve akd ehlinin çoğunluğu yönetim
işinde ve Hilâfet konusunda bir Halifeden yana, azınlığı ise
diğerinden yana ise o takdirde Halifelik hal ve akd ehlinin
çoğunlukta olduğu kişinin hakkı olur. Hal ve akd ehlinin
çoğunluğunun biat ettiği kişinin birinci, ikinci veya üçüncü
sırada biat alması önemli değildir. Şer'an Halifeliği
muteber olan da odur. Çünkü hal ve akd ehlinin çoğunluğunun
biatını almıştır.
İki Halifeden birisine Müslümanların biatı gerçekleştiğinde
diğerinin de Hilâfet’in birliği için seçilen Halife’ye biat
etmesi gerekir. Aksi halde Müslümanlar onunla savaşırlar.
Hilâfet akdi Müslümanların çoğunluğu ile gerçekleştiğinden
Müslümanlar bir kişi ile Hilâfet akdi yapmışsa ona itaatları
farz, bir başkasına biatları ise haram olur.
Hal ve Akd ehli ümmetin yönetim işlerinde kendilerine yol
gösterici ve temsilci olarak benimsediği ve saydığı
kişilerdir. Bu kişiler devletin yönetim işlerinin
yürütüldüğü başkentte bulunurlar. Bu nedenle başkentte
yaşayan hal ve akd ehli bir kişiye biat ederse o kimse
Halife olur. Hal ve akd ehli dışında bir başka bölgede ya da
bölgelerde bir başkasına biat edildiğinde -hatta bu biat
başkentteki biattan önce de olsa- bu biata itibar edilmez.
Ancak hal ve akd ehlinin çoğunluğu kimin Halifeliğini
isterse o kimsenin Halifeliği gerçekleşir. Her halükarda hal
ve akd ehlinin biatı öncelik taşıdığından onların biat
ettiği kişi tercih sebebi olur. Her ne olursa olsun aynı
anda birden fazla Halife’nin bulunması caiz değildir. Hatta
ve hatta hal ve akd ehlinin itibar ve biat etmediği kişiler
ile savaşmayı gerektirse dahi iki Halife’nin varlığı kabul
edilmez.
|