Ücretin peşin ödenmesi ya
da ertelenmesi caizdir. Sözleşme yapan iki taraf ücretin peşin
ödenmesini ya da ertelenmesini şart koştuklarında o ikisinin
şartı dikkate alınır.
Rasul
SallAllah’u Aleyhi Vesellem
şöyle dedi:
الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ
“Müslümanlar
şartları yanındadır.”
Böylece ücretin peşin
ödenmesi ya da ertelenmesi hakkında sözleşme yapan iki tarafın
şart koştuğu her husus dikkate alınır ve itibar edilir.
Sözleşme yapan iki taraf,
ücretin peşin ödenmesi ya da ertelenmesi hakkında bir şeyi şart
koşmamış iseler bakılır: Ücret; aylık, senelik gibi belirli bir
vakit ile tayin edilmiş ise, ödenmesinin o vaktin bitiminde
yapılması zorunlu olur. Meşhur olan aylık ise ayın bitiminde
yıllık ise yılın bitiminde ödenmesidir.
Kiralama;
elbise dikmek veya kuyu kazmak veya araba tamir etmek v.b. gibi
iş üzerinde olduğunda, ücretin işin bitiminde ödenmesi
zorunlu olur.
Ücretin; iş, çalışan,
mesafe, zaman, mekân hususunda iki ya da üç şekilde ödenmesi
caiz olur. Ücretin fiilen ortaya çıkan suretin gereğine göre
verilmesi zorunlu olur. Mesela; terziye ‘elbiseyi dakik bir
şekilde dikersen sana şu ücret, kaba biçimde dikersen sana şu
ücret var’ denilirse, hangi şekilde yaparsa ücretini alır.